Budoucím prvňáčkům

Grafika, malé děti

Co by měl předškolák zvládnout v souvislosti s úspěšným startem do 1. třídy

  1. Pohyb, sebeobsluha a hygienické návyky

    Dítě hází a chytá míč, udrží rovnováhu, běhá, skáče, svlékne se, oblékne i obuje, je samostatné při jídle, používá příbor, umí se vysmrkat, umýt si ruce, použije toaletní papír, zvládá drobný úklid a postará se o své věci.

  2. Citová samostatnost

    Zralý předškolák zvládá odloučení od rodičů, vystupuje samostatně a umí vyjádřit souhlas i nesouhlas, nemá výrazné výkyvy nálad, ovládá se, reaguje přiměřeně na úspěchy i neúspěchy, dodržuje domluvená pravidla.

  3. Řeč

    Budoucí školák vyslovuje správně hlásky (sykavky, r, ř), mluví ve větách a obvykle gramaticky správně, rozumí většině slov a má přiměřenou slovní zásobu, zkouší napsat hůlkovým písmem jméno, používá neverbální komunikaci.

  4. Jemná motorika

    Dítě pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí stránky, zachází i s drobnými předměty (korálky), tužku drží správně (dvěma prsty, třetí je podložený, zápěstí uvolněné), umí obkreslovat, vybarvovat, v kresbě se soustředí na detaily, umí napodobit základní tvary (kruh, čtverec, vlnovky, rovné čáry), rozlišuje pravou a levou stranu i ruku (může chybovat), je zřejmé, jestli je pravák, či levák.

  5. Zrakové a sluchové vnímání

    Předškolák najde rozdíly na dvou obrázcích, odliší jednoduché symboly (písmena, číslice, dopravní značky), složí obrázek z několika částí, rozpozná hlásky na začátku slova, postřehne změny v okolí a na obrázku.

  6. Myšlení

    Dítě vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků do pěti až deseti, počítá na prstech, rozpozná geometrické tvary, třídí předměty podle barvy, tvaru či velikosti, komentuje, co dělá, řeší jednoduché úkoly, rozumí pojmům, jako je nad, dole, uvnitř, dřív, včera, dlouhý, krátký, malý, velký …

  7. Pozornost

    Předškolák se soustředí 10-15 minut, a to i na činnosti, které nejsou tak zajímavé, pamatuje si, co prožil, a vybaví si to, umí říkadla, básničky, písničky, zadanému úkolu se věnuje a pracuje samostatně.

  8. Kontakt a komunikace s okolím

    Dítě pozdraví, poprosí, poděkuje, omluví se, navazuje kontakt s dětmi i dospělými, vyhledává partnera pro hru, chová se přátelsky, bere ohled na druhé, umí se dohodnout.

  9. Tvořivost

    Dítě dokáže sledovat se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení, zaujme ho výstava, návštěva zoo, sportovní akce, zpívá, kreslí, maluje, hraje hry, zajímají ho knihy.

  10. Orientace

    Předškolák ví, kde bydlí a kam chodí do školky, kam se obrátit o pomoc, dovede vyřídit vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, ví, jak se má chovat (doma, ve školce, na veřejnosti…), umí pojmenovat části těla, ví, kdo jsou členové rodiny, zná některé rostliny, stromy, zvířata, chová se bezpečně doma, ve školce i na ulici.

Zdroj: MŠMT

Nabídka her pro rozvoj školní zralosti

  • „KIMOVA HRA“ – cvičí pozornost a paměť, na stůl položíme několik předmětů a ukážeme je dětem, pak předměty zakryjeme a jeden z nich tajně odebereme, po odkrytí dítě hádá, která věc zmizela.
  • PEXESO
  • VYHLEDÁVÁNÍ RŮZNÝCH PŘEDMĚTŮ V MÍSTNOSTI – podle barvy, tvaru, velikosti.
  • SKLÁDÁNÍ ROZSTŘÍHANÝCH OBRÁZKŮ – nejdříve ze dvou až tří kousků, posléze ze šesti.
  • RYTMICKÁ CVIČENÍ – předvádíme rytmus, který dítě napodobí např. tužkou, tleskáním, apod.
  • VYHLEDÁVÁNÍ A LOKALIZACE ZVUKU – hledáme schovaný předmět, který vydává nějaký zvuk (nejlépe zvonící nebo jen tikající budík).
  • VYŘIZOVÁNÍ VZKAZŮ – necháme dítě vyřizovat vzkazy jednotlivým členům rodiny.
  • DOVYPRÁVĚNÍ PŘÍBĚHU – povídáme dítěti jednoduchý příběh a dítě ho má dokončit.
  • ROZEZNÁVÁME CO JE SPRÁVNÉ – dítěti říkáme pravdivé a nepravdivé věty a ono se snaží určit, co je správně a co špatně (Auto je rychlejší než kolo. Pomeranč je sladší než citron.)
  • CO K SOBĚ PATŘÍ – (hrnec – poklička, tužka – ….).
  • HRY SE SLOVY – vymýšlení slov, která začínají stejnou hláskou.
  • SEŘAZENÍ OBRÁZKŮ podle dějové posloupnosti.
  • SPOLEČENSKÉ HRY – Člověče, nezlob se, hra Mikádo, karty …
  • SKLÁDÁNÍ RŮZNÝCH TVARŮ A FIGUREK z párátek a špejlí.
  • NAVLÉKÁNÍ KORÁLKŮ uzlování, oblékání panenek, plyšáků.
  • SESTAVOVÁNÍ ŘETĚZU Z KANCELÁŘSKÝCH SPONEK.
  • ROZPOZNÁNÍ – nesprávně utvořené věty (kočka utíkal před pes).
  • ROVNÁNÍ HRAČEK PODLE VELIKOSTI – dítěti předložíme tři, pět až deset hraček, které srovná podle velikosti, pak je zakryjeme a dítě se snaží vyjmenovat všechny hračky v pořadí, ve kterém je srovnalo.

Použitá literatura: Žáčková, H., Jucovičová, D.: Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole.
Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku.

zs-svehlova

Švehlova 2900/12

106 00 Praha 10

E-mail: zssvehlova@zssvehlova.cz

Telefon: +420 272 652 024

Nacházíte se zde: